این ثبت تاریخی نقطه عطف مهمی برای جامعه حسابداران است که نشان از منزلت و اهمیت حسابداران و مدیران مالی در بین سایر حرفه های و تخصص های کشور است.

 

به گزارش خبر نگار درآمد نیوز ؛رئیس انجمن حسابداران قزوین  جناب آقای جواد علایی نسب (آقای حسابدار) در آغاز مراسم،با تبریک به جامعه حسابداران گفت: اقدامات مهمی در طی یکسال گذشته در جامعه حسابداری رخ داده است. با پی گیری های این جامعه، روز پانزدهم آذر ماه در تقویم شمسی کشور به ثبت رسید.

وی اشاره داشت: این ثبت تاریخی نقطه عطف مهمی برای جامعه حسابداران است که نشان از منزلت و اهمیت حرفه حسابداران و مدیران مالی در بین سایر حرفه های و تخصص های کشور است.

علایی نسب در ادامه گفت: با نکو داشت این روز ماموریتی مهمتری برای جامعه انجمن حسابداران کشور رقم می خورد که با پیوندی عمیق شرایط  برای رخ داد های بین المللی در جامعه حسابدران رقم بزنیم.

شمس احمدی :ورود استاندارد های حسابداری به دانشگاهها به عهده انجمن های مالی و حسابداری است

منصور شمس احمدی دومین سخنران این اجلاس و به عنوان رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران، در سخنرانی خود ضمن گرامی داشت روز حسابدار و تبریک این روز به اعضای انجمن و حاضران در مراسم، به ذکر تاریخچه ای از نامگذاری این روز و خاستگاه آن از دسامبر ۲۰۰۷ (آذر ۱۳۸۶) همزمان با سی امین سال تاسیس فدراسیون انجمن حسابداران بین المللی یک هفته را به عنوان هفته حسابدار نامگذاری کردند.

وی گفت :در واقع جامعه حسابداران بین المللی همان یک هفته را به عنوان هفته حسابداری داشتند. ولی با اهتمام جامعه حسابداران خودمان این روز تاکنون گرامی داشته ایم و حتی برای اولین بار در تاریخ بین المللی، روز پانزدهم آذرماه در تقویم شمسی مان به عنوان روز حسابدار به ثبت رسانده ایم.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات برخی از استانداردهای حسابداری گفت: در سال ۱۴۰۰ شمسی استاندارد های حسابداری در کشور ما نسبت به دهه های قبل تغییراتی زیادی و قابل توجیهی داشته است.

شمس احمدی گفت: بزرگترین مشکل ما در دانشگاههای حسابداری است. با توجه به اینکه، این تغییرات بسیار مهم است ولکین در هیچ یک از سرفصل های آموزشی دانشجویان قرار نگرفته است. وی تاکید کرد این رسالت ورود استاندارد های حسابداری به دانشگاهها به عهده انجمن های مالی و حسابداری است.

سیاهکلی :مجریان اصلی مصوبات شفافیت مجلس را حسابداران و مدیران مالی به عهده دارند.

در ادامه لطف‌الله سیاهکلی ،نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز ضمن تبریک روز حسابدار به جامعه حسابداران گفت: حسابدار مقام تدبیر و تطبیق است و مدیر مافوق دستگاه، مقام تشخیص را به عهده دارد. وظیفه اصلی حسابداران حکمرانی و هدایت مقام تشخیص و مافوق دستگاه  است. حسابداران با تدبیر خود توانایی جلوگیری از تصمیمات غلط در بخش های اقتصادی کشور را دارند.

درواقع یکی از علت های مهم فساد مالی در بنگاههای اقتصادی و تولیدی بی توجهی کارفرمایان به توانمندی حسابداران در تنظیم گزارشات مالی است.

وی گفت : حسابدار در سیستم های اداری کشورمان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی افرادی متخصص و صاحب نظر با قدرت تشخیص بالا در ارکان مدیریتی کشور محسوب می شوند. هچنین اشاره داشت مدیر مالی متخصص ترین نیروهای زیر ساختی اقتصاد کشورند.

سیاهکلی گفت:  حسابداران عاملان شفافیت بخش های اقتصادی کشور هستند. و عناصر مهم شفایت دستگاهها اقتصادی برای ایجاد اعتماد به صورتهای مالی دستگاهها محسوب می شوند.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اکنون با توجه به عزم مجلس شورای اسلامی برای اجرای مصوبات شفافیت در اقتصاد کشور؛ مهمترین عناصر و مجریان این مصوبات را حسابداران و مدیران مالی با تهیه و تنظیم گزارشهای صحیح مالی به عهده دارند.

گفتنی است؛ در ادامه اجلاس جناب آقای محمد قبول از اساتید دوره های مالی و مالیاتی ارائه ای آموزشی از آخرین تغییرات مالیات ارزش افزوده که از دوازدهم دی ماه سالجاری اجرایی می شود را برای حاضرین داشتند.

گزارش تهیه شده توسط محمدرضا آذین