اظهارنامه مالیاتی و انواع مالیات ها

اظهارنامه مالیاتی و انواع مالیات ها

اظهارنامه مالیاتی 1400 چیست؟

اظهارنامه مالیاتی به طور کلی نشان دهنده عملکرد و وضعیت مالی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات است که همه ساله، به منظور محاسبه مالیات، به سازمان امور مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود. عموم مردم اظهارنامه هر سالی را با توجه به عدد همان سال نام گذاری می کنند. اظهارنامه سال گذشته را اظهارنامه مالیاتی 99 و امسال را اظهارنامه مالیاتی 1400 می گویند.

اما اگر مسئولیتی در سیستم مالی یک شرکت بین المللی دارید لازم به ذکر است که در مراودات مالی بین المللی اظهارنامه مالیاتی به انگلیسی TAX RETURN گفته می شود. سیستم های مالی هر کشوری قوانین خاصی در رابطه با این موضوع دارند. از نحوه تسلیم اظهارنامه گرفته تا دوره های مالی و انواع محاسبات که در مقالات آتی به آن ها خواهیم پرداخت. در این مقاله مبحث انواع مختلف مالیات بر اساس قوانین مالیاتی سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران به طور کامل تشریح خواهد شد. علاوه بر این نکات بسیار مفیدی درباره اظهارنامه مالیاتی 1400 را بیان خواهیم کرد.

یک اشتباه رایج در اظهارنامه سال 1400

این یک اشتباه رایج است که عموم مردم در رابطه با نام گذاری اظهارنامه هر سال مرتکب می شوند. در واقع اظهارنامه در هر سال، مربوط به عملکرد مالی سال گذشته اشخاص حقوقی یا حقیقی است و در نتیجه باید با نام سال گذشته خوانده شود. به طور مثال در سال 1400 اظهارنامه مالیاتی 99 را به سازمان امور مالیاتی ارائه می دهیم و در سال 1401 باید اظهارنامه مالیاتی 1400 را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنیم. اما این اشتباه رایج تا جایی عمومی شده که حتی سازمان امور مالیاتی هم برای درک بهتر مودیان، سال تسلیم اظهارنامه را برای نامیدن آن ملاک قرار می دهد. این در حالی است که اگر به صحبت های حسابداران خبره و حرفه ای در یک شرکت مالیاتی توجه کنید متوجه می شوید که همگی آن ها لفظ دیگری را برای نام بردن از اظهارنامه بکار می برند و آن استفاده از عدد سال مالی است که عملکرد آن سال مودی در اظهارنامه مالیاتی استفاده می شود. پس در همین ابتدا بدانید که اظهارنامه مالیاتی 1400 مربوط به عملکرد شما در سال 99 می باشد.

مالیات چیست؟

مالیات یا TAX پرداختی است الزامی و بلاعوض. مالیات ممکن است به شخص، واحد اقتصادی، دارایی و غیره تعلق می گیرد. به طور کلی می توان گفت مالیات بخشی از درآمد یا دارایی افراد است که به منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای سیاست های مالی در راستای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، به موجب قوانین به وسیله اهرم های اداری و اجرایی دولت وصول می شود.

اظهارنامه مالیاتی و انواع مالیات ها

انواع مالیات در اظهارنامه مالیاتی 1400

مالیات ‌ها یا به طور مستقیم اعمال می ‌شوند یا به صورت غیر مستقیم. در مالیات ‌های مستقیم درآمد و دارایی در نظر گرفته می شود. در مالیات غیر مستقیم به موضوع مصرف و محدود کردن واردات بیشتر اشاره می شود.

  1. مالیات‌ های مستقیم در اظهارنامه مالیاتی 1400

در مجموعه مقررات مالیاتی، مالیات ‌های مستقیم به دو صورت مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی محاسبه می ‌شوند. مالیات بر درآمد در واقع آن است که هنگام دریافت هرنوع درآمدی (شامل حقوق، املاک، کشاورزی و…) مبلغی به عنوان مالیات از آن کسر می‌ شود و مبلغی که تحت عنوان درآمد به دست شما می‌ رسد، با کسر مالیات است. مالیات بر دارایی مانند املاک و مستغلات، مالیات بر ارث، حق تمبر و …. نیز به صورت سالانه بر تمام دارایی ‌های یک فرد وارد می ‌شود.

  1. مالیات ‌های غیر مستقیم در اظهارنامه مالیاتی 1400

رایج‌ ترین نوع مالیات غیر مستقیم مالیات بر مصرف است که هنگام خرید کالا ها و محصولات آن را می ‌پردازیم. از انواع دیگر مالیات ‌های غیرمستقیم مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌ های گمرکی است. برای محدود کردن واردات و تقویت تولید داخلی برخی مالیات ‌های سنگین بر کالا های گمرکی وارد می ‌شود.

اظهارنامه مالیاتی و انواع مالیات ها

منابع مالیاتی ایران در سال 1400

منابع مالیاتی در ایران به دو دسته تقسیم می شوند:

  • مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی است که اساس و مبنای آن، ثروت مؤدی (مسئول پرداخت مالیات) در نظر گرفته می شود. مهم ترین نوع مالیات بر دارایی که حتما شما هم نام آن را شنیده ‌اید، مالیات بر ارث است:

  1. مالیات بر ارث

هر گاه در نتیجه فوت شخصی اموالی از متوفی باقی بماند به شرح مذکور در ماده ۱۷ قانون مالیات‌ های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود. اموالی که مطابق ماده ۱۹ قانون مالیات‌ های مستقیم مشمول مالیات بر ارث هستند عبارتند از کلیه ماترک متوفی در ایران یا خارج از ایران اعم از منقول و غیر منقول و مطالبات قابل وصول و حقوق مالی پس از کسر هزینه کفن و دفن در حدود عرف و عادت و واجبات مالی و عبادی در حدود قوانین شرعی و دیون محقق متوفی.

  1. مالیات حق تمبر

گرفتن مالیات از طریق الصاق و ابطال تمبر بر روی اسناد، اوراق و مدارک یکی دیگر از شیوه‌ های اخذ مالیات است. در این روش هم به اسناد و مدارک مربوط اعتبار قانونی و رسمی داده می شود و هم درآمدی نصیب دولت می گردد. در این روش وجهی که به عنوان مالیات حق تمبر اخذ می شود مستقیما از خود مودی وصول نمی گردد به عنوان مثال بانک در موقع چاپ برای هر برگ چک مبلغ دویست ریال به حساب خزانه واریز می کند و سپس آن را از مشتری وصول می نماید لذا مالیات حق تمبر در واقع نوعی مالیات غیر مستقیم است.

مالیات بر درآمد آن است که درآمد افراد و شرکت ‌ها (و نه ثروت آنها) مبنای مالیات است. شاید بتوان گفت که مالیات بر درآمد اشخاص مهم ترین نوع مالیات است.

  1. مالیات بر درآمد املاک

منظور مالیاتی است که از درآمد املاک یعنی از درآمد ناشی از واگذاری حقوق اشخاص نسبت به املاک خود در ایران وصول می گردد. واگذاری حقوق نسبت به املاک ممکن است به صورت انتقال حقوق مربوط به عین، منافع، حق کسب و پیشه یا رهن باشد.

  1. مالیات بر درآمد حقوق

درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تحصیل می کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

  1. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مطابق ماده ۱۰۵ اصلاحی قانون مالیات ‌های مستقیم جمع درآمد شرکت ‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌ های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج از ایران تحصیل می شود مشمول مالیات می گردد. تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی به دو طریق صورت می گیرد یکی از طریق رسیدگی به دفاتر قانونی و دیگری به شیوه علی الراس می باشد.

⚖تازه های حسابداری را با ما دنبال کنید:

 

www.mr-hesabdar.com

https://www.aparat.com/mr.accountant.collection.

https://www.instagram.com/mr.accountant.collection

در خبرنامه ما عضو شوید

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست شما با موفقیت ارسال شد. به زودی با شما تماس میگیریم

question